İBB: Pendik–Kaynarca–Fevzi Çakmak metro hattı projesinde yüzde 86 ilerleme sağlandı
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, öz kaynak kullanımıyla yeniden başlatılan Pendik–Kaynarca–Fevzi Çakmak Metro Hattı projesinde yüzde 86 fiziksel ilerleme sağlandığını; çalışmaların devam ettiğini bildirdi. Hattın 2026'da hizmete açılması hedeflendiği belirtildi.
(İSTANBUL) - İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), öz kaynak kullanımıyla yeniden başlatılan Pendik–Kaynarca–Fevzi Çakmak Metro Hattı projesinde yüzde 86 fiziksel ilerleme sağlandığını; çalışmaların devam ettiğini bildirdi. Hattın 2026’da hizmete açılması hedeflendiği belirtildi.
İBB, Pendik–Kaynarca–Tuzla Metro Hattı'nın bitirilemediği iddiaları üzerine basın bilgilendirmesi yaptı. Bilgilendirmeye göre, hat, 2017 yılında ihale edildi. Ancak finansman yetersizliği nedeniyle 2018 yılı başında, yapımına neredeyse hiç başlanmadan tamamen durduruldu. 2019 yılında Ekrem İmamoğlu’nun direktifiyle, uzun süredir bekleyen diğer metro yatırımları gibi bu proje de yeniden ele alındı ve kaynak arayışı başlatıldı.
2020’de yeniden başladı
Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) tarafından sağlanan 86 milyon euro tutarındaki kredi ile Sabiha Gökçen Havalimanı ve Kadıköy–Tavşantepe metro hatlarıyla entegrasyon açısından kritik öneme sahip olan Pendik Merkez–Kaynarca Merkez–Fevzi Çakmak kesimi (1. Etap) önceliklendirilerek Şubat 2020’de yapım çalışmaları yeniden başlatıldı.
Cumhurbaşkanı kararıyla tek taraflı fesih hakkı tanındı
İBB bilgilendirmesine göre, 13 Mayıs 2022 tarihli ve 5546 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na eklenen geçici madde kapsamında yüklenicilere tek taraflı fesih hakkı tanındı. İBB’nin uygun görüş vermemesine rağmen yüklenici bu haktan yararlanarak projeyi yarıda bıraktı. Bu süreçte 1. etapta yüzde 33, hattın genelinde ise yalnızca yüzde 8,11 oranında fiziksel ilerleme sağlanabildi.
Eylül 2022’de yeniden ihale edildi, çalışmalar hızla sürüyor
Fesih sürecinin ardından Eylül 2022’de 1. etap yeniden ihale edildi. Yeni yüklenici firma ile sözleşme imzalanarak hızlıca yer teslimi yapıldı. Günümüz itibarıyla Pendik Merkez–Kaynarca Merkez–Fevzi Çakmak bölümünde fiziksel ilerleme yüzde 86 seviyesine ulaştı. Açılış hedefi 2026 olarak belirlendi.
Öz kaynaklarla devam ediyor
Projenin devamı için bugüne kadar toplam 120 milyon euro tutarında dış kredi temin edildi. Buna ek olarak, Şubat 2023’te 158 milyon euro tutarındaki ek dış borçlanma talebi İBB meclisinde kabul edildi. 6 Aralık 2023 tarihinde Hazine ve Maliye Bakanlığı’na resmi kredi kullanımı için başvuru yapıldı. Ancak henüz yanıt alınamadı. İBB yönetimi bunun üzerine öz kaynaklarını kullanarak çalışmalara devam kararı aldı.
100 araçlık yerli metro seti üretimi başladı
Hattın araç ihtiyacını karşılamak amacıyla Temmuz 2023’te yerli üretici Bozankaya firması ile sözleşme imzalandı. Her biri 4 vagonlu 25 setten oluşan toplam 100 metro aracı 2027 yılına kadar kademeli olarak teslim edilecek. İlk setin 2026 yılının başında devreye alınması planlanıyor. Araç üretiminde finansal gerçekleşme oranı şu anda yüzde 43 seviyesinde bulunuyor.
"Zorluklara rağmen proje tamamlanıyor"
İBB açıklamasında "Pendik–Kaynarca–Fevzi Çakmak Metro Hattı hakkında dile getirilen 'bitirilemedi' iddiası gerçeği yansıtmamaktadır. Hattın geçmişte finansman eksikliği ve merkezi yönetim kararlarıyla durdurulduğu; İBB tarafından ise yeniden başlatılarak bugün itibarıyla yüzde 86 seviyesine ulaştırıldığı unutulmamalıdır. İstanbul’un doğusuna önemli bir ulaşım alternatifi kazandıracak bu stratejik proje, şeffaflık, yerli üretim ve uluslararası finansmanla kararlılıkla ilerlemektedir. İstanbul’a kazandırılan modern ulaşım hatları, tüm zorluklara rağmen birer birer tamamlanmaktadır" ifadelerine de yer verildi.