Anasayfa
  • Gündem
  • Siyaset
  • Dünya
  • Ekonomi
  • Savunma
  • Spor
  • Kültür-Sanat
  • Bilim ve Teknoloji
  • Yurt Magazin Sağlık Eğitim Yaşam
  • Ara
  1. Köşe Yazarları
  2. Ahmet Hilmi Yılmaz
  3. Futbol Endüstrisinin Talep Yönü
Yayınlanma: 30 Ekim 2023 - 09:00

Futbol Endüstrisinin Talep Yönü

30 Ekim 2023 - 09:00
Yorumlar
TAKİP ETTAKİP ET
Yazdır
A
Büyüt
A
Küçült
Yorumlar
Ahmet Hilmi Yılmaz
Ahmet Hilmi Yılmaz
[email protected]
Futbol Endüstrisinin Talep Yönü

Günümüz itibarıyla kitleler tarafından en çok ilgi duyulan spor dallarının başında gelen futbol, kapitalist sistem içerisindeki üretim sürecinin önemli bir aktörü olarak karşımıza çıkmaktadır. Futbol, bireylerin serbest zamanlarını değerlendirdiği ve toplumsal olarak da birlik ve beraberliğin sağlandığı bir oyun olmanın ötesinde, bireylere tüketim alışkanlığı kazandırarak, tüketime olan zafiyeti belirginleştirmiştir.

Futbolun izleyicilere zevk veren yapısının, tüketim ekonomisiyle bağdaştırılması sonucu oluşan endüstriyel futbol, bireyleri tüketim ekonomisi içine çekmiştir. Bireyler üzerinde üretim süreciyle birlikte tüketim sürecinin de etkili olması, haliyle hem üretimi hem de tüketimi kapsayan ekonomik yapıyı içselleştirmiştir. Nitekim, birçok sosyal bilimcinin üzerinde çalıştığı futbol ekonomisi, farklı rekabet olgusu ve rasyonellikten uzak bir görüntü sergileyen tüketici davranışlarını içeren yapısal farklılıklara sahiptir.

Futbolun endüstrileşme sürecine girerek, ticari bir boyut kazanması, dünyada futbolu çok daha ilgi çekici bir hale getirmiştir. Özellikle futbolun ticarileşmesi sonucu futbola ilgi duyanların tüketim eğilimlerinin artması, futbola yatırım yapan sermaye sahiplerini bu alana çok daha fazla yatırım yapmaya teşvik etmiştir.

Yapılan bu teşvikler, zamanla bireylerin tüketim alışkanlıkları üzerinde belirleyici olmuştur. Tüketim ideolojisi olarak bilinen bu alışkanlıklar, futbolun bireyleri etkileyici gücü ile konsolide edildiğinde, futbol, içinde bulunduğumuz serbest piyasa ekonomisi için vazgeçilmesi güç bir sektör, bir piyasa haline gelmiştir.

Serbest piyasa ekonomisi içerisinde var olan tüketim modelinin, tüketici merkezli bir yapıya sahip olduğu göz önüne alındığında faaliyet gösterilen tüm sektörlerde tüketiciye yönelik süreklilik arz eden güncellemeler yapılması gerekir. Futbol da tüketicilere yönelik yeniliklerin yapılmasını gerekli kılan alanlar arasında yer almalıdır. Bunun bilinciyle hareket eden kulüpler, odak noktasında taraftarların bulunduğu bir anlayış içerisine girmiş ve onların memnuniyetini ön planda tutmuştur. Kulüpler tarafından ilk olarak, stadyumlarda taraftarlara sunulan hizmetin kalitesi ve çeşitliliği revize edilmiştir.

Dünya üzerindeki ekonomik hacmi, yüz milyarlarca euro olan futbol, günümüz itibarıyla en etkili ve prestijli spor dalı olmasının yanı sıra, yine aynı özelliklere sahip bir sektör olarak karşımıza çıkıyor. Futbolun söz konusu ekonomik hacmi ve sosyolojik yapısı, futbolun oynandığı alanlar olan stadyumların da yeniden inşasını gerekli kılmış ve bunun sonucunda da stadyumlar, taraftarların daha çok vakit geçirebilecekleri birer spor kompleksleri haline getirilmiştir.

Günümüzde ise stadyumların içinde lisanslı ürünlerin satıldığı mağazalar, restaurantlar, konferans salonları, oyun alanları, moda merkezleri vb. gibi faaliyet alanları vardır. Bu durum, futbolun bireylerin günlük yaşantısının bir yansıması olarak açıklanabilir. Söz konusu yansımalar, yüksek ücretlerle satılan maç biletleri, yıldız adı verilen ünlü futbolcular, reklam ve sponsorluk anlaşmaları gibi ekonomik faktörler aracılığıyla, futbolu devasa bir yatırım alanı haline getirmiştir.

Sektörel organizasyonun yapısı, satılan ürün veya hizmete olan talebin niteliğine ve söz konusu ürün veya hizmetin piyasaya sürülmesine ilişkin maliyetine bağlıdır. Futbolda, talebi açıklamaya yardımcı olan temel faktörler rekabetçi denge, sonuç belirsizliği, gelir dağılımı ve fiyat değişikliklerine olan duyarsızlıktır. Futbol endüstrisinin talep yönünü incelediğimizde ise karşımıza futbolun olmazsa olmazı olarak nitelendirilen taraftarlar çıkıyor. Fakat bu kavramın da süreç içerisinde değişerek, dönüştüğünü görüyoruz.

Taraftar, seyirci, müşteri üçgenini kaleme alacağımız “Endüstriyel Futbolda Taraftarlık” isimli bir sonraki yazımızda görüşmek üzere..

  • YORUMLAR
adlı kullanıcıya cevap x

Yazarın Diğer Yazıları

  • Türk Futbolunun Piyasa Yapısı - 25 Aralık 2023
  • Futbol Kulüplerinin Yönetim Modelleri - 11 Aralık 2023
  • Futbol Endüstrisinin Kurumsal Yapısı - 27 Kasım 2023
  • Futbol Endüstrisinin Rekabet Yönü - 20 Kasım 2023
  • Futbol Endüstrisinin Sosyo-Kültürel Yönü - 13 Kasım 2023
  • Endüstriyel Futbolda Taraftarlık - 06 Kasım 2023
  • Futbol Endüstrisinin Arz Yönü - 23 Ekim 2023
  • Futbol Endüstrisinin Piyasa Yapısı - 16 Ekim 2023
  • Endüstriyel Futbolda Medya ve İletişim - 09 Ekim 2023
  • Futbolun Ticarileşme Süreci - 02 Ekim 2023
  • Bosman Kararları ve Transfer Sistemi - 25 Eylül 2023
  • Endüstriyel Futbolda Kulüplerin Şirketleşmesi - 18 Eylül 2023
  • Futbolun Endüstrileşme Nedenleri - 11 Eylül 2023
  • Endüstriyel Futbolun Yapısı - 01 Eylül 2023
  • Ahmet Hilmi Yılmaz Kimdir? - 10 Temmuz 2023
    Köşe Yazarları
    Uğur Utkan
    Uğur Utkan
    Afrika Türklerinin Tarihi Köklerine Bakış
    Mehmet Usta
    Mehmet Usta
    Ulus Devlet mi? Yeni Anayasa mı?
    Zinderûd
    Zinderûd
    Kültür emperyalizminin yarattığı tahribat üzerine - Güncel olaylara sosyolojik bir bakış
    Südabə Məmmədova
    Südabə Məmmədova
    Kum Gibi Akan Zaman
    Selda Yıldız
    Selda Yıldız
    Bugün Pazar-ı Aşktır
    Leyla Ceren Boncukcu
    Leyla Ceren Boncukcu
    Leyla Ceren Boncukcu kimdir?
    Yusuf Altun
    Yusuf Altun
    Yurtdışına Göç
    Gökhan İlhan
    Gökhan İlhan
    Şimdilik Ayrılık Vakti
    Ahmet Hilmi Yılmaz
    Ahmet Hilmi Yılmaz
    Türk Futbolunun Piyasa Yapısı
    Berkay Apsalmış
    Berkay Apsalmış
    Hangi Cumhuriyet?
    Çok Okunan Haberler
    Silivri Belediyesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi iş birliğinde çiftçilere mazot desteği sağlandı
    Silivri Belediyesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi iş birliğinde...
    İBB'ye 4. Dalga operasyon!
    İBB'ye 4. Dalga operasyon!
    CHP Gençlik Kolları:
    CHP Gençlik Kolları: "Nereye baksalar bizi görecekler, milyonlarca...
    Ana Sayfa
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Ekonomi
    Savunma
    Spor
    Kültür-Sanat
    Bilim ve Teknoloji
    Yurt
    Magazin
    Sağlık
    Eğitim
    Yaşam
    Köşe Yazarları
    Foto Galeri
    Video Galeri
    Biyografiler
    Günün Haberleri
    Arşiv
    Gazete Arşivi
    Gazete Manşetleri
    • Bilim ve Teknoloji
    • Dünya
    • Eğitim
    • Ekonomi
    • Gündem
    • Kültür-Sanat
    • Magazin
    • Sağlık
    • Savunma
    • Siyaset
    • Spor
    • Yurt
    • Foto Galeri
    • Video Galeri
    • Köşe Yazarları
    • Biyografiler
    • Günün Haberleri
    • Arşiv
    • Gazete Arşivi
    • Gazete Manşetleri

    • Rss
    • Sitene Ekle
    • Künye
    • İletişim
    • Çerez Politikası
    • Gizlilik İlkeleri

    Sitemizde bulunan yazı , video, fotoğraf ve haberlerin her hakkı saklıdır.
    İzinsiz veya kaynak gösterilemeden kullanılamaz.